– Vi fann också skillnader mellan barn med stora och små ordförråd, säger Kristina Borgström. Medan barn med stora ordförråd snabbt förstod kopplingen mellan de nya orden och objekten så behövde barnen med mindre ordförråd flera upprepningar innan ordets betydelse blev klart för dem. Storleken på ordförrådet kan bero på biologiska förutsättningar och uppväxtmiljö men det är inte detta som jag har forskat om.
Kristina Borgströms resultat visar att den snabba utvecklingen av barns tidiga ordförråd, samt individuella skillnader i ordförrådets storlek, kan kopplas till utvecklingen av mycket snabba processer i hjärnan som ligger till grund för bearbetningen av ords betydelse.
Bildtext: Kristina Borgström studerade huvudsakligen en elektrofysiologisk komponent kallad N400 som visar hur hjärnan 400 millisekunder efter ett ords presentation försöker bearbeta ordets betydelse. En N400-respons med högre amplitud visar att ordets betydelse är svår att plocka fram, medan faktorer som förenklar framplockningen, t.ex. en bild på rätt objekt, sänker amplituden. Här ser vi hur N400-amplituden gradvis minskar när de nya låtsasorden och objekten upprepas och blir mer bekanta.
Text: ULRIKA OREDSSON
Bild hjärna: Colourbox
Artikeln är tidigare publicerad vid Lunds universitets hemsida.