Istället för bredbar choklad kan framtidens konsumenter komma att breda en bönbaserad pasta på sina smörgåsar. Detta tack vare några studenter i livsmedelsteknik vid Lunds Tekniska Högskola, som nyligen tagit fram en bönpasta med namnet Le Cobean.
Nyttigare, godare och bättre för miljön – det är några av argumenten för den bönbaserade påläggspastan. Idén till pastan fick studenterna när de skulle lösa en uppgift inom ramen för ett slutprojekt i en kurs vid Institutionen för livsmedelsteknik. Uppgiften gick ut på att skapa spännande och nyttiga livsmedelsinnovationer av bönor – något som bland annat den ekonomiska föreningen Lantmännen efterfrågar.
– Vi har flera produkter på marknaden idag som innehåller bönor och vi tror att vi skulle kunna erbjuda många fler. Det är en fin livsmedelsråvara som vi kan odla i Sverige och som är både nyttig och god, säger Emma Nordell som arbetar på avdelningen Innovation & Business development på Lantmännens enhet för forskning och utveckling.
Mindre socker
Studenterna arbetade i tre månader under ledning av lektor Federico Gómez på Institutionen för livsmedelsteknik. Resultatet blev en bredbar fiberrik bönpasta med 11 procent socker, vilket kan jämföras med traditionella chokladpålägg som brukar innehålla omkring 50 procent socker och 40 procent fett. Förutom som smörgåspålägg kan den även fungera på pannkakor, som topping på muffins eller liknande.
– Vi har gett det bredbara pålägget en smak av kakao, kaffe och vanilj. Den är klart hälsosammare än vanligt bredbart chokladpålägg och vi tror att Le Cobean skulle kunna bli riktigt framgångsrik på marknaden, säger Emelie Olsson, som ligger bakom pastan, tillsammans med María Elena Vicente Damas, Revekka Papaioannou, Monisha Pradeep, Katarina Birtle, Gayatri Rajashekhar Dhulappanavar, Ferawati Ferawati och Charles Keronika.
Lansering på marknaden?
Då pålägget alltså togs fram för en kurs på LTH är det oklart om, och i så fall när, den bredbara Nutellaliknande bönpastan kan komma att lanseras på marknaden. Sannolikt blir det i så fall med hjälp av någon av studentprojektets samarbetspartners, Lantmännen och LU Innovation.
– Lantmännen är alltid på jakt efter framtidens innovationer för att kunna erbjuda ännu bättre, godare och nyttigare produkter och vi tar ofta studenter och högskolor till hjälp, säger Emma Nordell på Lantmännen.
Kursansvarig Federico Gómez säger att bönor är en bra bas för nya innovativa livsmedelsprodukter, och han är imponerad av studenternas arbete:
– Jag uppmuntrar studenterna att vara så kreativa som möjligt och våga tänka annorlunda. Dessutom är det kul om några av dem senare faktiskt också drar igång sina egna företag, säger han.
Text: ANDERS FRICK
Artikeln är tidigare publicerad på LTH:s och Lunds universitets webbplats